logotype

Drótszamaras túrabajok

Az alábbiakban néhány, kerékpározás közben érezhető kellemetlenségre hívjuk fel a figyelmet, ami egy kis odafigyeléssel elkerülhető. Ezáltal a kerékpározás élvezetesebbé válik, valamint nagyobb távolságok leküzdésére leszel alkalmas.

    1. Kézfej és az alkar kifáradása: 
      Elsősorban kezdőknél jelentkezik. Sokan menet közben görcsösen szorongatják a kormányt, mintha attól tartanának, hogy valaki kicsavarja a kezükből. A gyakorlott kerékpáros lazán támaszkodik a kormányra, csak hegymenetben markolja meg erősebben, amikor keményebben kell taposni a pedált.

 

    1. Csuklófájdalom: 
      Általában akkor lép fel rendszeresen, ha túl merev az első villa, s a gumit is jó keményre pumpálták fel. Az is ilyen fájdalmat okozhat, ha a kormány túl alacsonyan helyezkedik el a nyereghez képest. A fájdalmak elkerüléséhez sokat segíthetünk, ha a kormányt bevonjuk szivaccsal, kipárnázott kerékpároskesztyűt szerzünk be, vagy a kormányfogásokat gyakrabban váltogatjuk.

 

    1. Hát és nyakfájás: 
      Oka: a kormány és a nyereg rossz beállítása. Kísérletezzünk kisebb módosításokkal: emeljük fel a kormányt és vigyük előbbre a nyerget néhány centiméterrel. Minden kísérlet után egy-két nap próbaidő elteltével kiderül, hogy javítottunk-e a nyakfájásos helyzeten. Akkor jó a beállítás, ha nem kényszerülünk túlságosan meggörbíteni hátunkat, miközben a kormányra támaszkodunk.

 

    1. Tenyérzsibbadás: 
      Oka lehet, hogy túl nagy erővel nehezedünk a kormányra.

 

    1. Combfájás: 
      Legtöbbször akkor lép fel, amikor a comb belső oldalát elnyomja a túl széles, vagy rosszul beállított ülés. Kísérletezhetünk a nyeregorr lejjebb állításával. Akkor, ha párhuzamos a talaj síkjával, eredetileg jó a beállítás.

 

    1. Nyergek: 
      Nem mindenki bírja a kemény nyerget, ilyenkor cseréljük géltöltésűre. A női nyergek az anatómiai felépítés miatt szélesebbek, a férfiaké hegyesebb orrú és keskenyebb, így természetesen nem lehetnek kölcsönösen kényelmesek. A hegyi kerékpároknál általában az úgynevezett unisex nyergeket alkalmazzák.

 

    1. Lábzsibbadás: 
      Oka lehet a szűk, vagy szorosra fűzött cipő, nem megfelelő kengyelszíj, és a puha talpú cipő. Amennyiben a comb belső oldala is fáj vagy zsibbad, ez származhat a rossz nyeregbeállítástól. Észleléskor pihentetőül a rövid sétát javasolják a szakemberek. A pedál görcsös nyomása is okozhatja a zsibbadást. 

 

    1. Talpfájás: 
      Rossz taposási stílus miatt következik be, ha a talp helyzete pedálozás közben nem megfelelő. Rossz, ha a pedál tengelye felett vannak a lábujjaink, mint ahogy az is helytelen tartás, ha talpunk közepével pedálozunk 

 

  1. Izomláz: 
    Ebben az esetben izomlazító krémek használata javasolt, valamint meleg fürdő, rövid pihentetés segít. A profi sportolók által alkalmazott úgynevezett "rádolgozással" a kezdők csínján bánjanak. 

 

Forrás: Új Dunántúli Napló

2020  Göcsej Sport