Tudj meg mindent a kempingezésről

A sátrazás mindig is egyedülálló hangulatot kölcsönzött a pihenőnapoknak. A bátrabbak a távoli helyeket, vízpartot, erdei tisztást, a kényelmesebbek a meleg vízzel, árammal csábító kempingeket választják. Bármelyikre is esik a választásunk, nem árt minden eshetőségre felkészülnünk.

A kempingezés a szabadság érzését nyújtja, ne kelljen a civilizáció megszokott kötelékét magunkon éreznünk, ha a szabad ég alatt kívánunk rövidebb-hosszabb időt eltölteni. A sátrazás mindig is egyedülálló hangulatot kölcsönzött a pihenőnapoknak, ám mint mindenben, itt is több „komfortfokozatból” választhatunk. A bátrabbak a távoli helyeket, vízpartot, erdei tisztást, a kényelmesebbek a meleg vízzel, árammal csábító kempingeket választják. Bármelyikre is esik a választásunk, nem árt minden eshetőségre felkészülnünk.

Hátamon a házam. A mondás nemcsak a csigákra igaz, hanem legtöbb esetben a kempingezőkre is. Sokan egy hátizsákkal vágunk neki a pihenésnek, és ha autóval indulunk is, visszafogjuk magunkat. A súly, a méret soha nem mindegy: kritikus pillanatokat okozhat egy túlpakolt pakk a háton, vagy a kenu közepén. Az alsóneműnket kivéve felejtsük el a napi váltás ruhát, az időjárásnak megfelelően készüljünk a legszükségesebből. Ha kánikulát is mondanak, legyen nálunk mindig egy nadrág és egy meleg pulóver, nem tudhatjuk, mikor szakad ránk az ég, vagy mikor lesz augusztusban váratlanul hideg az éjszaka. És mellékesen a vastag fölső a szúnyogok ellen is jobban véd, mint a riasztó spray.

Ha évente csupán két hetet töltünk a természetben, nem szükséges a legdrágább magashegyi sátrat beszereznünk. Megteszi egy masszív, olcsóbb változat is. Ha égszakadás várható, vásároljunk bármelyik mezőgazdasági boltban két nagyobb fóliát, amit a sátor alá, zuhé esetén a sátor fölé terítünk, kötelekkel rögzítünk. Ne feledjük: a felhők elvonulása után azonnal vegyük le, különben melegházat varázsolunk odabent! A csapadék elleni védekezés azonban mit sem ér, ha éppen a lezúduló víz útjába; domboldal lábához, vagy apró mélyedésbe építettük ideiglenes otthonunkat. Ilyenkor segítségünkre lehet egy kisebb ásó: vájjunk vízelvezető árkokat! Ha fényképezőgépet, mobiltelefont szeretnénk teljes biztonságba helyezni, nagy szolgálatot tehetnek azok a vízhatlan tasakok, zsákok, amelyek vízitúrán, egy esetleges boruláskor is garantálják a belső szárazságot.

Kényelmünk érdekében számos kisebb-nagyobb (ön)felfújható matracot vihetünk magunkkal, sőt, aki autóval közlekedik, próbálja ki bátran a 2-4 cm-es hungarocellt. Ahogy a többi hasonló alkalmatosság, ez is kiegyenlíti a talaj egyenetlenségeit, ám sokkal jobban tartja a meleget: a felfázás lehetőségét kizárhatjuk. Az alsó szigetelésen túl elengedhetetlen a megfelelő hálózsák: ne akarjunk nyáron téli fagyra fejlesztett alkalmatosságban aludni. Válasszunk az időjárásnak megfelelő komfortfokozatút, az erre vonatkozó jelzést általában mindegyik hálózsák huzatán olvashatjuk le.

A „külsőségeken túl” számos apróság szükséges a kempingezés mindennapjaihoz. A különböző terepviszonyokra gyártott apró gázfőzők, ehhez gyártott edények, speciális lámpák, fejlámpák, kések, multifunkcionális szerszámok, sőt, a napenergiát hasznosító szolár elemtöltők és energiaforrások is.