Vének – Budapest Duna szakasz

A túrát Győrből indítottuk, Aranypart szabad strandon szálltunk vízre, 14 km-et eveztünk Vénekig. Erről különösebben nem írnék. Szobig a jobb part a magyar oldal, így csak ezeket vettük figyelembe. Tűzgyújtáshoz uszadék fa bőven van az út során. Nagyrészt vadkempingeztünk, nem tiltják sehol, még a házak alatt is lehet (pl. Lábatlan, Nyergesújfalu).

Akkor induljunk: Vének 1795 fkm magasságában van, a nagy Dunáról lehet beevezni Kolera szigetet jobbról kerülve, jobb oldalon van egy kis ág, itt be lehet menni, de a végén gát van, itt a vízállástól függően át kell emelni, majd pár száz métert visszaevezve, folyás szerint bal oldalon van a kemping. Tavaly még egy úr gondozta, akkor volt meleg víz, WC – idén az önkormányzat átvette - most minden szét volt fagyva. WC volt, csak vizet kellett volna hordani az öblítéshez, fürdés max. a Dunában. Remélem, talán javul a helyzet, egyébként jó táborhely. A faluban volt kocsma, idén az se üzemelt már, bolt egy családi ház udvarán található, alapvető dolgokat kapni. Innen a folyó jobb partján közepes vízállásnál 70%-ban ki lehet szállni, nagyon sok helyen sátrat is lehet verni. Én azokat a helyeket jelölném meg, ahol magas vízállásnál is biztosan lehet táborozni. Vének után Koppánymonostor közelében van jó táborhely. 1774 fkm után 200 m-rel, jobb part. Ez egy nagyobb félsziget, a faluval nincs közvetlen kapcsolat. Látható már Komárom vasúti hídja. Reggel indulva Komárom megfelelő pihenőhely. A közúti hídtól nem messze van a Tesco, esetleges készlet feltöltésre. Következő táborhely kicsit távolabb van, de a folyó sodrása jó, így nem gond a 40-46 km evezés. Akik előnyben részesítik a zuhanyzót, azoknak Nyergesújfalu vízi sporttelepet ajánlanám 1733 fkm-nél (a sziget végénél). Itt, ha úgy adódik, a város alatt is nyugodtan lehet sátrazni, de aki nem rest, érdemes 6 fkm-t tovább csorogni-evezni. Táti sziget 1728 fkm, közvetlen a sziget csúcsán, kiváló táborhely van. A faluban van kocsma, bolt, menet közben egy csárda is. A szigetet egy gát köti össze a parttal, gát után balra fordulva, a temető mellett elhaladva jutunk be a faluba. Másnap mi a Kis-Dunát választottuk, és átcipekedtünk rá. Egészen Esztergomig jutottunk rajta, folyása lassú, illetve néha szinte állt. Csendes, szép környezet, tavaly kívül mentünk, az gyorsabb. Esztergomba is be lehet evezni, idén ezt is kihasználtuk. Érdemes, nagyon szép kis ág (1720,8) vezet be, és a bazilika alatt ér vissza a Dunába. Esztergom után is jó pár kiszállási lehetőség van egy kis pihenésre a jobb parton. Következő táborozási hely Szob, de előtte feltétlen érdemes megállni egy kavicspadon 1709,2 fkm-nél. Vízállástól függ a nagysága, de jókat lehet fürdőzni itt. Sátorozni nem ajánlom, mert csak kavics az egész, pedig jó lehetne itt megaludni (esetleg csak hálózsákosan J).
A szomszédban már Szob van. A révnél van egy kemping a jobb parton, de mi tavaly drágának tartottuk, idén pedig nem itt táboroztunk. Aki itt szeretne letáborozni, annak a jobb partot ajánlanám 1706-1705,3 között. A táborhely mögött áttörve a fasort, egy víztározó tavat találunk. Szemben a bal parton, folyás szerint utolsó stégnél kikötve kiváló kis étterem van, illetve a bolt sincs messze. Amennyiben valaki nem itt üt tábort, annak kis idő múlva Dömöst ajánlom. 1699,5 fkm-nél a jobb parton, a régi hajóállomás mellett lehet kikötni és sátrat verni. A kis kocsma egyből itt van a parton, szinte mindent kapni, akár egy kis vacsorára vágyunk, akár reggelire szeretnénk valamit harapni. A falu is közel van. Innen már közel Bp., korai indulással oda is be lehet evezni, de aki kényelmesebb levezetést szeretne, annak Leányfalun (Szentendrei Duna ág) a Vadkacsáknál javaslom a megállást. Addig, míg idáig eljutunk, érdemes Visegrádon jobb part, vagy Nagymaroson bal parton egy jó sört legurítani. Mi Dunabogdányon (28 fkm) a strandon kiszállva, a közeli étteremben haraptunk valamit, majd aludtunk egyet. Pihenés után Leányfalun (16 fkm) szálltunk ki. Itt megzuhanyoztunk, majd sétára indulva a Gombás nevű kis presszóban múlattuk az időt. Sátrat már lusták voltunk verni, így igénybe vettük az ágyakat, amiket felkínáltak nekünk. Utolsó nap kényelmes evezéssel értünk be a célba. Szentendrén (11-10 fkm) még meg lehet állni egy fagyira. Mi az Újpest-Megyeri hajóállomás után szálltunk ki, a jobb parton kb. 1657 fkm-nél.
A táv felkészültség szerint akár három nap is végig járható, de öt nap alatt, aki még nem evezett sokat, az is végig tud menni. Tavaly magas vízállásnál kevés kiszállási lehetőségünk volt, idén szinte mindenhol partot lehetett találni. A fenti táborhelyek viszont mindig jók.