logotype

A Kék Kör

„ MEGCSINÁLTAM! OKT+DDK+AK 2003.07.30.  – 2011.09.24.” ez állt azon a pólón, melyet –Murmis-éktől kaptunk, nagy meglepetésünkre,  2011. szeptember 24-én este az Alföldi Kéktúránk befejezésének búcsúestjén.  Nagyon jólesett tőlük ez a figyelmesség, hisz  ezen a napon nemcsak az AK-t, hanem a Kék Kör-t is befejeztük.

Az Országos Kék Kör több, mint 2500 km hosszú. Három országos méretű szakaszból tevődik össze. Az első és legfontosabb és legrégebbi az Országos Kéktúra, mely az Írott-kőtől indul és a Nagy-Milicen fejeződik be. A mozgalom szervezését éppen 50 éve vette át a Magyar Természetbarát Szövetség.
A túra által érintett főbb tájegységek:

  • Kőszeg-Kemeneshát
  • Balaton-felvidék
  • Bakony
  • Vértes, Gerecse
  • Pilis – Budai-hegység
  • Börzsöny – Cserhát
  • Mátra
  • Bükk – Aggteleki-hegység
  • Cserehát – Zempléni-hegység

Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra néven 1989-től járhatjuk végig az Írott-kő - Szekszárd szakaszt.
Ez a második hosszú távú turistaút a népszerű turistáról, szakíróról, népművelőről és TV-s személyiségről kapta nevét, aki elkészítette a „Még egymillió lépés …” című filmsorozatot.
Az RP DDK által érintett tájegységek:

  • Kőszeg-Kemenesalja
  • Őrség
  • Göcsej, Dél-Zala
  • Zselic
  • Mecsek
  • Szekszárdi-dombság

1996-ra felfestették a Szekszárdtól – Sátoraljaújhelyig tartó Alföldi Kék Túra jelzéseit, ezzel elkészült a kör. (Amely nem is ér össze, mivel az AK vége – vagy eleje, ki hogy kezdi, Sátoraljaújhely belvárosában van, az OKT pedig a város szélén Bányi-nyeregnél halad el.)

Idézet az MTSZ honlapjáról:
Az ALFÖLDI KÉKTÚRA hazánk második leghosszabb gyalogos turistaútja. Nevéhez híven bemutatja legnagyobb és "legmagyarabb" tájegységünk szinte minden jellegzetességét a Kiskunság homokbuckáitól a Körös-vidék végeláthatatlan szántóin át a Nyírség erdős területéig. 
A közel 850 km hosszú útvonal végigjárása nem kevés kitartást és nyitottságot igényel, cserébe egyedülálló élményekkel ajándékozza meg a turistát.

A tavalyi 4 alkalom után, idén 3-szor utaztunk el az Alföldre.

  • Biharugra – Álmosd szakasz májusban bakonszegi szállással
  • Álmosd – Nyírbátor közti szakasz augusztusban nyíracsádi szállással
  • Nyírbátor – Sátoraljaújhely szeptemberben kisvárdai szállással.

Az OKT és DDK útjait nagyrészt ketten tettük meg, az AK-t négyen (a kéken hétszer).
Az OKT kezdetén nem volt autónk sem, mindenféle közlekedési eszközt, szálláslehetőséget kihasználtunk, sokat mentünk nagy zsákkal több napra. Vittünk mindent, amire szükségünk volt. Fárasztó volt, de most is erre emlékezünk vissza legszívesebben.
A DDK-t Írottkő és Kaposmérő között 1 napos túrákkal tettük meg nagyrészt tömegközlekedési eszközökkel, a többit kaposvári, pécsi, szekszárdi szállással.
Az AK-t négyen gyalogoltuk végig Paál Évivel és Murányi Misivel azaz –Murmis-ékkel. A napi szakaszok nagy részét két autós megoldással tettük meg.
Egyik autót elvittük reggel az aznapi célhoz, majd a másikkal visszamentünk az indulás helyére. A nap végén pedig visszamentünk érte. Persze ha volt lehetőség itt is igénybe vettünk buszt, vonatot. Ez alatt a majdnem 7 hét alatt, rengeteg élményben volt részünk. Sokat szenvedtünk, sokat nevettünk, és egy életre szóló barátságot kötöttünk. (Majdnem megtanultam tőlük snapszerezni, és még a pálinkát is megszerettem!!?)
A kijelölt kék sávot ortodox módon követtük, de annál mindig sokkal többet mentünk, mivel az út során, ami érdekelt bennünket, azt megnéztük, ahhoz elhagytuk a kék jelzést. A lehetőségekhez képest megnéztük a közeli várakat, kastélyokat, múzeumokat, tájházakat, egyéb épített és természeti látnivalókat.

Körbegyalogoltuk Magyarországot, sok helyen jártunk, sok mindent láttunk, de nagyon sok minden vár még felfedezésre!

Végül néhány adat:
OKT  50 túranap,  több, mint 1100 km, 4130;4131 számú jelvény, jelenleg 4700 körüli a teljesítők száma.
DDK 22 túranap, több, mint 560 km, 564; 565 számú jelvény.
Jelenleg 760 körüli a teljesítők száma.
AK 39 túranap, több, mint 850 km, talán beleférünk a 300-as listába.

- kmbo -

Az utolsó kék jel

2020  Göcsej Sport